Topp tre sorgliga låtar

Det finns ju såklart många fina och sorgliga låtar, men jag tänkte här lista de som får det att knyta sig lite i magen på mig varje gång jag hör dem. Det är faktiskt svårt att välja den inbördes ordningen också, men ska det vara topp tre så ska det vara topp tre. (Och ja det är väldigt förutsägbara låtar).

3. Computer Liebe - Kraftwerk




Den här är så fin, så fin. Bara bilden av den ensamma mannen som tittar på skärmen och behöver en rendez-vous är hjärtskärande. (Försök ignorera att det är nån som gjort en genomgång av hela datorns historia som video. Eller gör det förresten inte, det är ganska passande).


2. Ett tidsfördriv att dö för - kent




Den här låten har jag jättemånga jobbiga minnen till, eftersom jag brukade lyssna på den när jag var olycklig i 14-15-årsåldern. Men jag tycker att den är en av de finaste låtarna som finns, framförallt åskljuden och raden "jag fick en tung roll som din clown - Charlie Chaplin, Eva Braun". (Försök ignorera att videon består av att någon gör spexiga effekter med skivomslaget).

1. Wish you were here - Pink Floyd




Vad ska jag säga? Kanske den bästa låten som någonsin har gjorts. Under en period i nian kunde jag inte somna utan att höra på den här minst en gång. Jag lyssnade på den i min lilla röda mp3-spelare (ingen ipod!) och tänkte på varenda ljud, och när "how I wish, how I wish you were here" kom blev jag alltid tårögd.

Å, jag känner mig faktiskt ganska stolt över mig själv. För en gångs skull försökte jag skriva nåt som verkligen är viktigt för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0